LPS Testų naudojimo reglamentas
Lietuvos psichologų sąjunga, būdama EFPA narė, kartu
su kitų valstybių psichologų bendrijomis privalo vadovautis ir laikytis principų, taikomų darbui su
standartizuotais instrumentais. Jie turi būti suderinti su įstatymais, reglamentuojančiais Žmogaus
ir vaiko teises, autorių teises, duomenų apsaugą, pacientų žalos atlyginimą bei psichologo
profesinę etiką. Šie principai galioja visiems specialistams, naudojantiems testavimą savo
profesinėje praktikoje.
Kuriant Reglamentą remtasi šiais dokumentais:
● Psichologinio įvertinimo organizavimo sveikatos
priežiūros sistemoje reglamentu
(Lietuvos psichologų sąjunga, 2014);
● EFPA Psichologinio įvertinimo standartais (EFPA, 2013);
● Testų naudojimo Europoje standartais (EFPA Įvertinimo komiteto ataskaita, 2013);
● Tarptautiniu testų naudojimo reglamentu (Tarptautinė testų komisija, 2013);
● EFPA psichologinių testų aprašymo ir vertinimo priežiūros modeliu (EFPA, 2011);
● Tarptautinės testų komisijos testų vertimo ir
adaptavimo gairėmis (Tarptautinė testų komisija, 2010);
● Psichologinio testavimo gerosios praktikos kodeksu (Britų psichologų draugija, 2011);
● Testavimo standartais, taikomais Europos darbo ir organizacijų kontekste (EFPA, 2009);
● Psichologinio įvertinimo metodikų taikymo
institucijose, vykdančiose profesinio orientavimo veiklą,standartu (LDRMT, 2008);
● Standartizuotų psichologinio įvertinimo metodikų
naudojimo reglamentu (LPS, 1997).
Šio Reglamento tikslas – apibrėžti profesionalaus ir etiško testų naudojimo
standartą. Reglamentas apima visą testų taikymo spektrą (moksliniuose
tyrimuose, mokymo ir psichologo praktikoje), atliekant individualių skirtumų klasifikavimą,
apibūdinimą, numatymą bei intervencijų planavimą edukaciniame, klinikiniame, teisėsaugos,
organizaciniame ir kituose kontekstuose.
Testu laikomas standartizuotas psichologinio įvertinimo instrumentas (toliau tekste
– testas), sudarytas iš užduočių ar teiginių įvairioms žmogaus
ypatybėms įvertinti. Jis pateikiamas standartinėmis sąlygomis ir naudoja standartinę
duomenų interpretacijos sistemą. Testavimas – tai vienas psichologinio įvertinimo metodų, grindžiamas standartizuota procedūra, kai
užduotys ar klausimai (teiginiai) vienodai pateikiami visiems tam
tikros grupės tiriamiesiems, o testuojamo asmens rezultatas lyginamas su atitinkamos grupės
rezultatu ar apibrėžtu elgesio bei veiklos kriterijumi. Šis metodas psichologinio įvertinimo
tikslais naudojamas tik kartu su stebėjimu, interviu ir kitais metodais.
Reglamente sąvokos „testas“ ir „testavimas“
interpretuojamos plačiąja prasme. Nėra svarbu, ar standartizuota procedūra pavadinta „testu“, ar yra jos pavadinime įrašytas „testas“. Šis reglamentas gali būti taikomas ir daugeliui įvertinimo
instrumentų, nepavadintų „testais“ (pvz., klausimynai, skalės, aprašai, projekcinės technikos,
metodikos).
Reglamentas taikytinas visoms standartizuoto ms įvertinimo procedūroms, kurios naudojamos situacijose, kai ketinimas įvertinti žmogų yra
reikšmingas, o neteisingai atlikta procedūra gali padaryti tiesioginės ar netiesioginės asmeninės žalos
individui (pvz., neteisingai naudojant interviu darbuotojų atrankai, įvertinant programų ar intervencijos
veiksmingumą ir atliekant diagnostinį ar specialių ugdymosi poreikių
įvertinimą).
Testų pagrindu daromi įvairūs sprendimai apie asmenį,
reiškinį, todėl šių instrumentų naudojimas, jų kūrimas ir adaptavimas turi būti atsakingas ir paremtas testavimą atliekančio
psichologo kompetencija (žinių, gebėjimų ir įgūdžių visuma),
reikalinga tinkamai naudoti testus. Ji užtikrina,kad psichologas naudos testą tinkamai, profesionaliai
ir etiškai, atsižvelgdamas į visų testavime dalyvaujančių asmenų poreikius ir teises, testavimo
tikslą ir platesnį įvertinimo kontekstą.
Testavimo kokybė tiesiogiai priklauso nuo jį
atliekančio psichologo kompetencijos ir kvalifikacijos. Psichologai, naudojantys testus mokymo(-si) tikslais, moksliniuose tyrimuose ir profesinėje praktikoje, prisiima atsakomybę dėl bendrųjų,
specifinių žinių ir gebėjimų dirbti su testu bei klientų gerovės.
1. Bendrosios žinios ir gebėjimai užtikrina adekvatų
esminių testų kūrimo ir taikymo įvairiose srityse principų supratimą. Jie apima:
1.1. žinias apie psichometriką bei matavimus. Jos
įrodo, kad psichologas:
1.1.1. supranta klasikinę testų teoriją (aprašomąją
statistiką, t.y. dažnių skirstinį,
normaliąją kreivę, centrinės tendencijos ir
pasikliautinuosius intervalus, variacijos,
ryšio rodiklius);
1.1.2. supranta užduoties ir atsakymo teoriją
(užduoties sunkumą ir skiriamąją galią,
aprašančius savybės parametrus);
1.1.3. geba naudoti įvairias skalių rūšis,
perskaičiuoti skalių įverčius;
1.1.4. geba naudoti duomenis apie patikimumą (pakartotinio testavimo,
lygiagrečių ar alternatyvių formų, vidinio nuoseklumo, vertintojų ar
jų grupės suderintumo) bei
matavimo klaidos šaltinius (susijusius su testo
ypatybėmis, testuotojo elgesiu ir
testuojamo asmens savybėmis);
1.1.5. supranta testo validumą patvirtinančius
duomenis.
1.2. gebėjimą pasirinkti mokslinio tyrimo ar psichologinio
įvertinimo tikslą atitinkantį testą. Tai apima žinias ir supratimą:
1.2.1. kaip apibrėžiamas konstruktas, kurį matuoja
testas;
1.2.2. kokia testo paskirtis, taikymo sritys ir galimybės;
1.2.3. koks testo duomenų skaičiavimo būdas ir
interpretacijos principas;
1.2.4. kokie testo nešališkumo įrodymai;
1.2.5. kokios testuojamojo ar jų grupės ypatybės gali
turėti įtakos rezultatų
interpretacijai ar testo validumui (amžius, lytis, etninė grupė ir
kalba, šeimos ir kultūrinė aplinka, negalia, išsilavinimas, darbo
pobūdis, motyvacija, psichinė būklė,
ankstesnė testavimo patirtis);
1.2.6. kokie testo taikymo apribojimai;
1.2.7. kaip bus panaudoti testo rezultatai.
1.3. gebėjimą tinkamai administruoti testą. Šiuo
aspektu svarbu:
1.3.1. atsižvelgti į testuojamųjų teises;
1.3.2. mokėti administruoti testą nurodytu (-ais) būdu (-ais);
1.3.3. žinoti ir (ar) mokėti suskaičiuoti ir
interpretuoti gautus
duomenis;
1.3.4. užtikrinti testo medžiagos saugumą (laikytis
autorinių teisių įstatymo –
nekopijuoti / neperduoti kitiems testo medžiagos) ir
testo rezultatų konfidencialumą
(jie turi būti prieinami tik tiems asmenims, kurie
turi teisę juos žinoti).
1.4. gebėjimą atlikti neįgalių asmenų testavimą. Šiuo
aspektu svarbu:
1.4.1. žinoti, ar renkant testo normos duomenis, buvo
testuojami asmenys, turintys
tokio pobūdžio negalią, kaip ir testuojamasis;
1.4.2. jei yra galimybė – pasirinkti konkrečiai negaliai modifikuotą testą arba mokėti
pritaikyti testą konkrečiai negalios grupei;
1.4.3. interpretuoti duomenis tik atsižvelgus į
negalios pobūdį.
2. Specifinės žinios ir gebėjimai yra susiję su
konkretaus testo taikymu tam tikrame profesinės veiklos kontekste. Jie taip pat priklauso nuo psichologinio testavimo tikslų
tam tikrose įvertinimo situacijose ir testavimo paslaugos teikimo vietose.
3. Psichologas garantuoja, kad yra įgijęs reikiamas
kompetencijas ir turi pakankamai bendrų ir specifinių žinių bei įgūdžių dirbti su pasirinktu testu. Bendros ir specifinės žinios
bei gebėjimai, kuriuos privalo turėti testavimą atliekantis
psichologas, turi būti įtvirtinami prižiūrimosios profesinės priežiūros metu.
4. Psichologas yra atsakingas už savo žinias apie
naujausius mokslinius psichologijos laimėjimus ir neapsiriboja vien profesinėje praktikoje įgytomis
žiniomis ir įgūdžiais.
5. Psichologas žino savo kompetencijos ribas ir siūlo
tik tas testavimo paslaugas, kurios atitinka jo kompetenciją, ir gali ją pagrįsti. Šiuo aspektu svarbu:
5.1. naudoti testus tik tiems tikslams, kuriems
pasiekti pakanka duomenų apie tokio
naudojimo validumą;
5.2. įgyti papildomų kompetencijų testuoti žmones,
turinčius klausos, regos, judėjimo ar kitą negalią ir (ar) sutrikimus;
5.3. kreiptis patarimo į profesionalus, jei testo modifikacijos
laipsnis, kurio reikia testuoti negalią turinčius asmenis, neatitinka testuotojo
patirties;
5.4. suteikti informaciją apie visų testo ar testavimo
procedūros modifikacijų pobūdį tiems, kurie interpretuoja ar naudoja testo rezultatus, nes tokios informacijos
nepateikimas gali iškreipti interpretavimą ar turėti įtakos šališkam
sprendimui.
6. Psichologas privalo administruoti, skaičiuoti ir
interpretuoti testo rezultatus tik pagal instrukciją, kurią pateikia testo platintojas, suderinęs ją su testo standartais.
7. Psichologas laikosi testavimo procedūros
reikalavimų:
7.1. atlieka testavimą tik tam tikslui pritaikytoje
patalpoje ir tinkamai įrengtoje vietoje, dalyvaujant tik psichologui ir testuojamam
(testuojamiesiems). Vieno iš tėvų ar globėjo dalyvavimas individualaus testavimo metu yra būtinas,
jei testuojamas vaikas iki trejų metų amžiaus. Kai individualiai testuojamas yra vyresnis nei
trejų metų vaikas, vieno iš tėvų ar globėjo dalyvavimas yra galimas, jei tėvai/ globėjai pageidauja ir psichologas sutinka;
7.2. pradeda testavimą tik įsitikinęs, kad visi
testuojamieji yra informuoti ir pasirengę
testavimui, o pateikiama medžiaga yra jiems įprasta ir
prieinama;
7.3. siekia sumažinti testuojamųjų nerimą ir vengia jį be reikalo sukelti ar sustiprinti; suteikia tinkamą pagalbą tiems, kurie jaučia didelį testavimo
nerimą;
7.4. užtikrina, kad testavimo metu testuojamieji nebus
palikti be priežiūros ir jiems nebus trukdoma;
7.5. užtikrina, kad galimi blaškantys veiksniai būtų pašalinti (pavyzdžiui, išjungti rankinių laikrodžių, mobiliųjų telefonų, pranešimų gaviklių garso
signalai ir kt.);
7.6. atsižvelgia į testuojamų asmenų lytį, tautybę,
amžių, negalią ar specialiuosius poreikius, išsilavinimą, sveikatos būklę, sensorinių procesų ypatumus, fizinę ir emocinę būklę,
gebėjimą suprasti testavimo rezultatus;
7.7. įsitikina, kad testuojamasis laisvai bendrauja ta
kalba, kuria testas bus pateikiamas, ir, jei tai įmanoma, testo instrukciją pateikia kliento
gimtąja kalba, net
jei testas yra skirtas įvertinti žinioms ar įgūdžiams ne gimtąja kalba;
7.8. teikia pirmenybę alternatyvioms vertinimo
procedūroms ar alternatyviems testams, o ne testų modifikacijoms, kai testuojami žmonės, turintys klausos, regos, judesio ir padėties,kompleksinę negalią ir (ar) kitų sutrikimų. Jei testo
ar vertinimo procedūrų modifikacijos būtinos, jos turi atitikti negalios pobūdį, o šių
modifikacijų poveikis rezultatų validumui turėtų būti kiek įmanoma mažesnis.
8. Psichologas užtikrina tokią testo medžiagos apsaugą, kad medžiaga būtų prieinamakvalifikuotiems asmenims. Jis apsaugo testo
integralumą ir netreniruoja asmenų naudodamas realų testą ar kitokią praktinę medžiagą, nes tai
galėtų turėti įtakos testo rezultatams. Užtikrina, kad testavimo technika nebūtų viešinama ir dėl to nepakenkta jos
naudingumui. Nustato, kam gali būti prieinami testo rezultatai, ir apibrėžia
konfidencialumo lygius.
9. Testo rezultatus psichologas laiko tokia forma, kad
juos būtų galima panaudoti normų sudarymui bei validavimo tyrimui ir šališkumo stebėsenai. Jis užtikrina,
kad bus panaikinti vardai ir kiti asmenį identifikuojantys duomenys iš tų duomenų bazių, kurios
yra archyvuojamos, naudojamos statistikos kaupimo, mokslinio tyrimo, normų sudarymo ar kitais
instrumento tobulinimo tikslais.
10. Psichologas rūpinasi kliento gerove. Prieš
pradėdamas testavimą jis:
10.1. paaiškina konfidencialumo lygius
testuojamiesiems;
10.2. informuoja testuojamąjį apie tai, kas atlieka
testavimą, kokie testavimo tikslai ir kam bus panaudoti rezultatai;
10.3. neteikia informacijos apie testavimo tikslus ir
rezultatų panaudojimą testuojamajam tik tuo atveju, jei tai gali pakenkti testo validumui arba
tai numatyta testo vadove;
10.4. paaiškina testuojamajam, kokie yra testo
atlikimo ar neatlikimo padariniai, ir suteikia jam pakankamai informacijos nuspręsti, ar atlikti
testavimą, kai jis yra neprivalomas;
10.5. jei testuojamas vaikas iki 18 metų amžiaus, iš
anksto informuoja tėvus / globėjus apie numatomo atlikti testavimo tikslus bei kam bus naudojami gauti rezultatai / duomenys. Tėvai/globėjai turi raštiškai patvirtinti savo sutikimą dėl
vaiko dalyvavimo testavime;
10.6. įsitikina, kad testuojamasis, duodamas
informuotą sutikimą, supranta, kodėl testas yra naudojamas, kas bus daroma su rezultatais ir kam šie rezultatai bus prieinami. Jei numatoma, kad testavimo metu surinkta informacija apie
testuojamąjį gali būti perduota kitiems asmenims ar įstaigoms, apie tai testuojamasis
(arba jam atstovaujantys asmenys) informuojami iš anksto;
10.7. atsiliepia į suinteresuotų ir turinčių tam teisę šalių
prašymus (pavyzdžiui, testuojamojo tėvų, administracijos) ir suteikia pakankamai
informacijos, kodėl toks testas buvo pasirinktas;
10.8. testuojamojo atsakymus įrašo į vaizdo ar garso
juostą tik gavęs jo ar tėvų /globėjų raštišką sutikimą;
10.9. suteikia testuojamajam galimybę atsisakyti
dalyvauti tyrime net ir tuo atveju, jei testavimas anonimiškas ar mokslinis.
11. Baigę testavimą, testuojamajam ar jam
atstovaujančiam asmeniui psichologas suteikia galimybę susipažinti su testavimo rezultatais (jie
pateikiami raštu tokia forma, kurios terminija ir kalba atitiktų šios informacijos gavėjų supratimo
lygį), taip pat suprantama forma ir stiliumi suteikia konstruktyvų ir palaikantį žodinį grįžtamąjį ryšį.
12. Psichologas užtikrina, kad testavimo rezultatai būtų
laikomi saugiai ir neprieinami pašaliniams, neįgaliotiems ar nekvalifikuotiems asmenims, taip pat
nenaudojami kitais, ne informuotame sutikime nurodytais tikslais.
Parengė LPS Psichologinio įvertinimo komitetas
Patvirtinta LPS Valdybos posėdyje 2014 m. birželio 20 d. (Protokolo Nr. 2014/4)
|