|
Psichologo darbo iššūkiai Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo keitimų kontekste
Nuvilnijus mokslo metų
pradžiai, LPS Vaiko psichologinės gerovės komitetas kviečia atkreipti dėmesį į vaikų
teises bei su tuo susijusius Psichologų darbo ypatumus, kurie buvo nagrinėjami „Psichologų
kongreso 2019” metu vykusioje diskusijoje „Psichologo darbo iššūkiai Vaiko
teisių apsaugos pagrindų įstatymo keitimų kontekste”. Už pasidalijimą
įžvalgomis esame dėkingi diskusijos dalyviams: psichologei - psichoterapeutei
Aušrai Kurienei, gydytojai vaikų ir paauglių psichiatrei - psichoterapeutei
Laurai Činčikienei, psichologui - psichodramos terapeutui Evaldui Karmazai ir
Vaiko teisių ekspertei prof. Brigitai Kairienei. Diskusiją moderavo vaiko
psichologinės gerovės komiteto pirmininkė, LPS valdybos narė Ingrida Bobinienė
ir vaikų ir paauglių psichologė psichoterapeutė Rimantė Eidukevičiūtė.
Dabartiniame Vaiko teisių
apsaugos pagrindų įstatymo pokyčių kontekste lengva pasimesti. Kovos arena
tampa laikraščiai, demonstracijos ir netylančios diskusijos socialiniuose
tinkluose. Vienas svarbiausių vaikų teises ginančių dokumentų, Vaikų teisių
konvencija, Lietuvoje įsigaliojo dar 1992 metais. Ir šis dokumentas yra
viršesnis už visus kitus įstatymus, tačiau vaiko teisių apsaugos sistema iki
šiol keitėsi labai lėtai.
Paskutiniaisiais metais
įvyko daug pokyčių: pradėta ir vis dar tęsiasi deinstitucionalizacija,
2017 m. LR Seimas priėmė naujos redakcijos Vaiko teisių apsaugos pagrindų
įstatymą ir lydimuosius teisės aktus, kuriais tobulinama vaiko teisių apsaugos
sistema, ypatingą dėmesį skiriant vaiko saugumui. Įstatyme apibrėžtos smurto formos,
įtvirtinti grėsmės vaikui lygiai, centralizuota vaiko teisių apsaugos
sistema, vaiko tėvai ar kiti vaiko atstovai pagal įstatymą privalo
pasirūpinti, kad vaikas iki 6 metų be objektyvios būtinybės neliktų be vyresnių
kaip 14 metų asmenų priežiūros. Įstatyme įtvirtintas mobiliųjų komandų –
profesionalių specialistų grupių, skubiai teikiančių ir organizuojančių vaikui
ir į krizę patekusiai šeimai kompleksinę pagalbą – įkūrimas. Beveik po metų
priimtos diskusijų ir klausimų specialistams keliančios šio įstatymo pataisos, įsigalėsiančios
2020 metų sausį. Šiose pataisose jau atsisakoma grėsmės lygių ir pereinama prie
šeimos ir vaiko situacijos vertinimo – atsiras pagalbos šeimai poreikis ir
vaiko apsaugos poreikis. Pirmuoju atveju šeimai bus teikiama pagalba,
antruoju bus užtikrinamas vaiko saugumas, pirmiausia išnaudojant giminaičių
pagalbą. Tad specialistams, teikiantiems pagalbą vaikams, svarbu suprasti
įstatymuose atsiradusius pokyčius, savo teises bei atsakomybes.
Įvykusioje diskusijoje buvo
aptariamas vienas dažniausių specialistams kylančių klausimų: kada ir kaip
pranešti apie vaiko teisių pažeidimus tarnyboms. Kalbėta apie tai, kas stabdo
psichologus nuo pranešimo. Kiek pranešimas ar nepranešimas priklauso nuo
organizacijos kultūros, reikalavimų ir kiek asmeniškai nuo psichologo
apsisprendimo. Net suvokiant pranešimo svarbą, panašu, kad vis dar
susiduriama su atvejais, kai psichologo aplinka yra linkusi spausti, kad būtų
nepranešta. Kita problema ta, kad dažnai specialistai, susidūrę su vaiko
teisių pažeidimu, vis dar dvejoja, ar į atvejo sprendimą įtraukti kitas tarnybas.
Aptarta, kaip svarbu psichologui turėti savo išankstinę poziciją smurto netoleravimo
atžvilgiu ir ja vadovautis. Mažiau diskusijų kėlė pranešimas seksualinio smurto
atveju, kuomet neabejojama būtinybe pranešti policijai. Aptarta, kad gali būti sunkiau
atpažinti nepriežiūrą. Diskusijos metu keltas klausimas, ar būtina tarnyboms
pranešti apie vienkartinio pliaukštelėjimo atvejį, kai tėvai yra motyvuoti
keistis. Pasidalinta įžvalga apie smurtinį santykį: kas psichologui svarbu
gebėti jį identifikuoti ir turėti pakankamai vidinės drąsos apie jį pranešti. Diskusijoje
išgirdome rekomendaciją esant sudėtingesnėms situacijoms ir specialistams
nežinant, kaip pasielgti nespręsti vieniems,- tartis su kolegų komanda,
psichologų intervizijose, supervizijose, prašyti pagalbos daugiau patirties
turinčių specialistų.
Pranešimo ir nepranešimo
dilema sudėtinga, tačiau specialistai dirbantys su vaikais, sužinoję, kad yra
pažeidžiamos vaiko teisės yra įpareigoti apie tai pranešti Valstybės vaiko
teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai (http://vaikoteises.lt/struktura-ir-kontaktai/kontaktai/teritoriniai-skyriai/)
ir/ arba policijai. Buvo atkreiptas dėmesys, kad, esant galimybei, prieš
pranešimą tarnyboms, būtų svarbu įvardyti tėvams, jog ruošiamės tą padaryti,
paaiškinant, kodėl taip darysime, papasakojant apie galimą tolimesnį tarnybų
įsikišimą, bendradarbiavimo su tarnybomis prasmę (skatinant jų kaip galimo
pagalbininko suvokimą) ir stengiantis išsaugoti kiek įmanomą geresnį ryšį su
tėvais.
Diskusijoje taip pat kalbėta
apie būtinybę šviesti, mokyti tėvus tėvystės temoje. Šiuo metu yra didžiulis
tėvystės grupių poreikis, kuriose tėvai gali mokytis geriau suprasti savo vaikų
poreikius, atrasti naujus drausminimo būdus be smurto. Neretai tėvystės grupes
lanko motyvuoti tėvai, besidomintys savo vaikais ir jų vidiniu pasauliu,
neretai – galintys mokėti už paslaugas. Tačiau vis dar trūksta tėvystės įgūdžių
ugdymo programų nemotyvuotiems, žemesnio išsilavinimo tėvams.
Diskusijos dalyviai
nuoširdžiai palinkėjo visiems su vaikais ir paaugliais dirbantiems
specialistams neapsiimti profesijos ribas viršijančių atsakomybių, rūpintis
vaikų saugumu ir savo emociniu pasauliu, ilsėtis, bendrauti ir bendradarbiauti.
|
|
LPS renginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|