|
Ankstyvasis ugdymas – kai daugiau nėra geriau!
Šiuolaikinėje
visuomenėje – kupinoje informacijos bei technologijų, nuolatinių pokyčių bei
visokiausių iššūkių – garsėja diskusijos
apie ankstyvąjį vaikų ugdymą. Kuo anksčiau, tuo geriau? Kuo daugiau, tuo
geriau? Kūdikius “vedame” į pamokėles ir mokome raidžių, jau pajėgiantiems
sėdėti vežimėlyje įduodame “planšetes”, mažylius mokome dirbti kompiuteriu,
jokiu būdu nešvaistydami brangaus laiko tuštiems žaidimams, mokyklinukus siekiame kuo daugiau įdarbinti
prie pamokų – ne tik mokykloje, bet namuose. Darželiuose auklėtojai spaudžiami
išmokyti vaiką kuo daugiau dalykų. Skubame atiduoti šešiamečius į mokyklą,
motyvuodami, kad jie jau moka skaityti ir rašyti. Retai susimąstome, ar jie
pakankamai socialiai brandūs, ar pajėgs įveikti bendravimo, emocinės įtampos,
nesėkmės ir konkurencijos iššūkius. Vis mažiau kreipiama dėmesio į vaiko
kūrybiškumą, jo emocinę raidą, santykius su bendraamžiais ir pačiu savimi.
Vaiko
psichologinės gerovės komitetas prie Lietuvos psichologų sąjungos paminėdamas
Tarptautinę vaikų gynimo dieną, atkreipia tėvų ir visuomenės dėmesį į
Ankstyvojo ugdymo svarbą ir tai, kad jis neretai paverčiamas formaliuoju
akademiniu ugdymu. Taip neturi būti. Siekis “instaliuoti” į savo vaikus kuo
daugiau programų, neatsižvelgiant į patį vaiką ir jo raidos poreikius, ne tik
negarantuoja geresnių gebėjimų mokytis ir patirti sėmę, bet neretai sutrikdo
vaikų saugumą, savęs vertinimą, motyvaciją siekti ir pažinti.
Šiandien jau
žinome, psichologijos mokslas ir praktika patvirtina, kad ankstyvosios
vaikystės etapas ypač svarbus. Pagrindinė veikla šiame etape yra laisvas
žaidimas. Žaisdamas vaikas kuria ir mokosi. Žaidimui reikia išmonės, pasaulio
pažinimo, savęs įtvirtinimo įgūdžių, jausmų ir norų pažinimo, gebėjimo kurti
santykius ir bendradarbiauti. Joks struktūruotas mokymas nesuteiks
ikimokyklinukui to, kas žaidžiant vyksta, atrodytų, savaime. Laisvas žaidimas
vaiko pažinimo, socialinei ir emocinei raidai yra itin svarbus. Jis padeda
formuotis bendriesiems gebėjimams, kurie yra sėkmingo mokymosi pagrindas.
Švęsdami
Tarptautinę vaikų gynimo dieną, skatinkime vaikus žaisti, netrukdykime jiems
laisvai kurti, ir patys prisijunkime prie šios ypatingai svarbios ankstyvojo
ugdymo veiklos.
Lietuvos
psichologų sąjungos
Vaiko
psichologinės gerovės komitetas
|
|
LPS renginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|