|
Psichoemocinio klimato ir psichologinės (emocinės) gerovės sveikatos priežiūros sistemoje gerinimo 2020–2022 metų veiksmų planas
LR
sveikatos apsaugos ministras 2020-03-10 pasirašė įsakymą Nr. V-322 „Dėl psichoemocinio klimato ir psichologinės (emocinės) gerovės
sveikatos priežiūros sistemoje gerinimo 2020–2022 metų veiksmų plano
patvirtinimo“. Darbo grupėje šiam įsakymui parengti dalyvavo ir LPS narės:
prof. Nida Žemaitienė, doc. Rūta Sargautytė, dr. Ieva Vaskelienė, Ieva Salialionė.
Psichosocialinio klimato ir psichologinės (emocinės)
gerovės sveikatos priežiūros sistemoje gerinimo 2020–2022 metų veiksmų plano
rengimo paskirtis – nacionaliniu mastu formuoti psichologinei gerovei palankų
klimatą sveikatos priežiūros sistemoje bei stiprinti asmens sveikatos
priežiūros specialistų (toliau – APS specialistų) psichikos sveikatą.
Veiksmų planą rengti paskatinusios priežastys –
pastaraisiais dešimtmečiais, kintant darbo pobūdžiui vis daugiau darbuotojų
patiria su darbu susijusį stresą ir susiduria su psichosocialine rizika,
darančia poveikį darbuotojų sveikatai ir gerovei. Psichosocialinės rizikos
veiksniai siejami su darbo organizavimu, šeimos ir darbo įsipareigojimų
derinimu, darbo pobūdžiu, turiniu, socialiniais santykiais tarp darbuotojų,
darbuotojų ir vadovo, darbuotojų ir klientų. Lietuvoje ASP specialistai darbo
aplinkoje susiduria su reikšminga psichosocialine rizika, jaučia perdegimo
sindromo simptomus, skundžiasi per dideliu darbo krūviu, maža įtaka priimant
darbo sprendimus, dideliais reikalavimais darbe, nepakankama vadovo ar
bendradarbių parama. Patiriamo su darbu susijusio streso dažna priežastis būna
medicinos praktikos klaidos baimė, nesutarimai su pacientais, bendradarbiais,
vadovais bei patiriamas psichologinis smurtas. Atsižvelgiant į asmens sveikatos
priežiūros įstaigų (toliau – ASP įstaigų) darbuotojų patiriamos
psichosocialinės rizikos poveikio mastą, nuspręsta imtis veiksmų, kurie leistų
pagerinti psichosocialinį klimatą ir psichologinę gerovę ASP įstaigose. Iškelti
du tikslai: įtvirtinti prielaidas formuoti psichologinei gerovei palankią
kultūrą ir diegti psichosocialinį klimatą užtikrinančias sąlygas ASP įstaigose.
Siekiant pirmojo tikslo – įtvirtinti prielaidas
formuoti psichologinei gerovei palankią kultūrą ASP įstaigose – iškelti keturi uždaviniai. Pirma, tai formuoti
ir diegti nacionalinį susitarimą dėl psichologinės gerovės vertybių
sveikatos priežiūros sistemoje; planuojama parengti chartiją dėl principinių
psichologinei gerovei palankaus klimato gerinimo APS įstaigose gairių
įtvirtinimo ir laikymosi, Asmens sveikatos priežiūros specialistų etikos
kodeksą bei „Darbuotojams palankios darbo aplinkos“ ASP įstaigose koncepciją; o
taip pat nustatyti pacientų ir ASP specialistų teises ir pareigas, kai
pacientai elgiasi netinkamai ar įžūliai. Antra, formuoti ir skleisti ASP specialisto
sampratą; planuojama organizuoti renginių ciklą, skirtą ASP specialisto
sampratai ir vaidmeniui šiuolaikinėje visuomenėje aptarti ir išplėtoti; kovo 12
d. minėti Europos kovos su smurtu prieš gydytojus ir asmens sveikatos
priežiūros specialistus dieną; stiprinti ASP specialistų socialines-emocines
kompetencijas nustatant, kad dalyvavimas tokiose veiklose būtų privaloma
kvalifikacijos tobulinimo dalis; išplėsti pirmosios medicinos pagalbos sampratą
įtraukiant emocinės pagalbos teikimą. Trečia, į ASP specialistų ruošimo
aukštosiose mokyklose procesą įdiegti kompetencijas, susijusias su tinkamos
psichosocialinės aplinkos sveikatos priežiūros sistemoje formavimu; planuojama
rekomenduoti aukštosioms mokykloms atnaujinti sveikatos priežiūros studijų
programas daugiau dėmesio skiriant psichikos sveikatos raštingumui,
socialinėms-emocinėms kompetencijoms ir etikos aspektų integravimui į klinikinę
praktiką; gydytojams rezidentams dėstyti privalomą modulį apie bendravimą su
pacientu, konsultacijos struktūrą ir lyderystę; taikyti simuliacijos metodą
sveikatos mokymo praktikoje; organizuoti tarpprofesinio bendradarbiavimo
mokymus; stiprinti studijų komitetų vaidmenį rengiant studijų programas ir
įtraukiant studentus kaip vertinimo procesų dalyvius; reglamentuoti dėstytojų
pedagoginių kompetencijų įgijimo ir tobulinimo tvarką; skatinti abipusio grįžtamojo
ryšio praktiką tarp studentų, rezidentų ir jų dėstytojų bei rezidentų vadovų; parengti
psichologinės pagalbos teikimo modelį studentams bei užtikrinti psichologinės
pagalbos teikimą darbo vietoje savo darbuotojams. Ketvirta, stiprinti
visuomenės psichologinį raštingumą ir didinti informuotumą apie sveikatos
apsaugos sistemą; planuojama mažinti psichikos sutrikimais sergančių asmenų
atskirtį keičiant teisės aktus; įgyvendinti socialinę kampaniją didinant
visuomenės raštingumą psichikos sveikatos srityje bei didinant visuomenės
supratimą apie sveikatos apsaugos sistemą ir formuojant pacientų pagrįstus
lūkesčius; mokyklose stiprinti mokinių raštingumą apie sveikatos apsaugos
sistemą bei psichologinį raštingumą.
Siekiant antrojo tikslo – diegti psichosocialinį klimatą
užtikrinančias sąlygas ASP įstaigose – iškelti keturi uždaviniai. Pirma, didinti psichologinės pagalbos
prieinamumą ASP specialistams; planuojama skatinti savitarpio paramos (Balinto)
grupių organizavimą; plėtoti psichologinės pagalbos prieinamumą ASP specialistams;
sukurti mobiliosios pirmosios psichologinės pagalbos ASP įstaigoms sistemą
krizių atvejais. Antra, įgyvendinti psichosocialinę įtampą ASP įstaigose
mažinančias priemones; planuojama diegti pacientų saugos kultūrą, parengiant
metodines rekomendacijas įvykus medicininei klaidai; diegti „nulinės
tolerancijos“ psichologiniam smurtui principus; tobulinti ASP specialistų
galimybes saugiai pranešti apie psichologinį smurtą ASP įstaigoje; praplėsti
medicinos etikos komisijų funkcijas įtvirtinant pareigą nagrinėti elgesio ir
tarpusavio santykių etikos klausimus; skatinti ASP įstaigas pasitvirtinti
aiškias ir skaidrias vidaus darbo tvarkos taisykles, pasirašyti šakos
kolektyvines sutartis, kurios apimtų darbo krūvių ir grafikų nustatymą, darbo
laiko apskaitą, darbo užmokesčio nustatymą ir atsiskaitymą už viršvalandžius,
karjeros ir tobulinimosi galimybes, skatinamųjų ir drausminių priemonių
skyrimą; skatinti ASP įstaigas rūpintis darbuotojų gerove, gerinant žmogiškųjų
išteklių valdymo kompetencijas. Trečia, gerinti psichosocialinių profesinės
rizikos veiksnių vertinimo kokybę; planuojama parengti
mokymus, skirtus psichosocialinių profesinės rizikos veiksnių vertinimo
kompetencijoms įgyti; atlikti ASP įstaigose
atliekamų psichosocialinių profesinės rizikos veiksnių vertinimų tyrimą; įvertinti
informacinių technologijų platformos, suteikiančios galimybę ASP įstaigoms saugiai atlikti psichosocialinių profesinės
rizikos veiksnių vertinimą, poreikį. Ketvirta, stiprinti šiuolaikiniam
vadovui reikalingas kompetencijas bei didinti ASP įstaigų vadovų ir vidurinės
grandies vadovų atskaitomybę; planuojama papildyti ASP įstaigų veiklos vertinimo rodiklius įtraukiant
psichosocialinio klimato įstaigoje užtikrinimo rodiklį bei siūlyti, kad ASP įstaigų vadovai turėtų asmenines metines veiklos užduotis
ir į jas būtų privaloma įtraukti psichosocialinių profesinės rizikos veiksnių
vertinimo atlikimą įstaigoje, psichosocialinių profesinės rizikos veiksnių
prevencijos plano parengimą ir jo įgyvendinimą; įvesti ASP įstaigų vadovų ir vidurinės grandies vadovų rotacijas.
Nustatyta, kad veiksmų planas turi būti įgyvendintas iki
2022 m. pabaigos, o ataskaita parengta iki 2023 m. kovo 1 d.
|
|
LPS renginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|