REKOMENDACIJOS UGDYMO ĮSTAIGŲ PSICHOLOGAMS
Esamomis karantino sąlygomis
psichologinio konsultavimo bei emocinio palaikymo pagalba teikiama nuotoliniu
būdu: vaizdo, susirašinėjimoarba pokalbių telefonu būdu. Dauguma
psichologų teiktų prioritetą darbui tiesiogiai kontaktuojant su klientu, bet
siekiant užtikrinti viruso plitimo prevenciją, tokia forma karantino metu nėra tinkama. Tačiau
pagalba ir palaikymas yra būtinas ir ne tik tiems mokiniams, tėvams arba
mokytojams, su kuriais konsultavimą jau buvote pradėję, bet ir su tokiomis jautriomis ir
pažeidžiamomis vaikų ir paauglių grupėmis kaip abiturientai, linkę save
žaloti, turintys padidintą nerimą, prislėgti vaikai ir pan. Tad primygtinai
skatiname tęsti savo darbą nuotolinėmis priemonėmis.
Aspektai, kurie
svarbūs ugdymo įstaigų psichologams karantino laikotarpiu
Bendrieji
aspektai:
Parenkite aiškią informaciją, kaip jūs dirbsite karantino periodu (darbo
grafikas, nuotolinio darbo priemonės), užrašykite kontaktus,
nurodykite susisiekimo su Jumis galimybes. Jei yra eilė laukiančių klientų,
nurodykite, per kiek dienų/valandų susisieksite su laukiančiais. Visą šią
informaciją apie darbą su mokiniais, jų tėvais/globėjais, švietimo
specialistais patalpinkite savo ugdymo
įstaigos tinklapyje bei savo mokyklos elektroniniame dienyne (TAMO, Mano
dienynas ar pan.).
Konsultavimo
nuotoliniu būdu aspektai:
1. Pasirengimas
konsultavimui. Aptarkite su savo klientu (pageidautina telefonu), kodėl
šiuo metu negalimas įprastas konsultavimo būdas. Suprantamai pateikite
pagrindimą ir akcentuokite, kad svarbu pasikliauti internetinėmis
konsultacijomis. Jei klientas nepilnametis – aptarkite šiuos klausimus ir su jo
tėvais/globėjais. Gaukite tėvų/globėjų sutikimą nuotoliniam konsultavimui (SMS
žinute ar pan.).
2. Konfidencialumas. Dirbant nuotoliniu
būdu psichologas privalo užtikrinti konfidencialumą, t.y., pokalbiai,
susirašinėjimas vyksta tik su konkrečiu asmeniu ir neviešinama kitiems. Baigę
pokalbį ar susirašinėjimą, atsijunkite nuo naudotos programos su konkrečiu
asmeniu. Pasirūpinkite susirašinėjimų
metu gautos informacijos saugojimu.
3. Saugi, rami erdvė. Konsultavimui, emociniam palaikymui raskite
ramią privačią erdvę. Taip pat įsitikinkite, jog asmuo, kurį konsultuojate, turi
galimybę jūsų konsultacijos metu būti vienas/viena. Įvertinkite, ar kalbatės
saugioje, ramioje ir individualioje aplinkoje. Jeigu jūsų klientas yra vaikas, aptarkite su juo (esant poreikiu ir su jo
tėvais/globėjais), kur galėtų būti šiam pokalbiui tinkama erdvė namuose.
4. Privatumas. Nenaudokite bendroje
erdvėje esančių prietaisų.
5.Profesionalumas. Naudodamiesi
nuotoliniais konsultavimo būdais, turite išlaikyti profesionalumą bei naudotis
visais tinkamais konsultavimo įgūdžiais. Prisiminkite, jog yra ekstremali
situacija, ribotos konfidencialumo
užtikrinimo galimybės, tad atsakingai įvertinkite savo veiksmus.
6. Sąmoningas
aktyvumas. Pasirūpinkite savo klientais, nes ekstremali situacija šalyje
jiems gali kelti stiprų nerimą. Aktyviai siūlykite psichologinę pagalbą, dalyvaukite mokyklos bendruomenės
nuotoliniuose pasitarimuose, bendradarbiaukite su klasės auklėtojais, kitais, pagalbą
vaikui ir šeimai teikiančiais, specialistais.
7. Ribos. Esant ekstremaliai situacijai
bei neįprastiems, naujiems darbo metodams kyla rizika neišlaikyti psichologo –
kliento ribų (pradėti rašyti daugiau žinučių, nesilaikyti sutarto laiko, rašyti
naktį ar pan.). Būtina prisiminti, jog
ribų laikymasis yra svarbi ir privaloma sąlyga specialistams, tačiau šiuo
laikotarpiu šios ribos gali būti kiek praplečiamos.
6. Pagarbumas. Tokiomis nuotolinėmis
priemonėmis, kaip video ar kitais būdais, psichologai neakivaizdžiai patenka į
asmeninę klientų aplinką, į jų namus. Būkite pagarbūs ir jautrūs, susidūrę su
asmenine savo klientų erdve.
Lietuvos
psichologų sąjungos Edukacinės psichologijos komitetas
|