|
LPS KSPK diskusija „Pagalbos savižudybės krizę išgyvenantiems asmenims organizavimo bei teikimo teisiniai ir praktiniai aspektai“
2019-05-25 Lietuvos psichologų kongreso „Dialogai“ metu Lietuvos
psichologų sąjungos Klinikinės ir sveikatos psichologijos komiteto narės Laura
Digrytė, Ieva Salialionė ir Edita Žilienė organizavo diskusiją „Pagalbos
savižudybės krizę išgyvenantiems asmenims organizavimo bei teikimo teisiniai ir
praktiniai aspektai“, kurioje diskutavo Savižudybių prevencijos biuro vedėjas
Marius Strička, Respublikinės Vilniaus psichiatrijos ligoninės Psichologinio
konsultavimo ir psichoterapijos skyriaus l. e. p. vedėja Ieva Vaskelienė bei
praktinį ir mokslinį darbą savižudybių prevencijoje dirbantys psichologai.
Pastarieji metai buvo pažymėti naujų, su savižudybių
prevencija susijusių Sveikatos apsaugos ministro įsakymų priėmimu: nuo 2018-11-01
įsigaliojo Savižudybės krizę išgyvenančių asmenų psichosocialinio vertinimo
tvarkos aprašas, o nuo 2019-02-01 – Pagalbos savižudybės grėsmę patiriantiems, savižudybės krizę išgyvenantiems ir išgyvenusiems asmenimsteikimo tvarkos aprašas. Minėtais įsakymais
nustatytos ir medicinos psichologų profesinės pareigos, todėl šioje
diskusijoje buvo aptartos naujai įsigaliojusių įsakymų praktinio įgyvendinimo asmens
sveikatos priežiūros įstaigose patirtys, veikiančios ir sunkiau veikiančios pagalbos
teikimo grandys, kylančios problemos ir jų galimi sprendimo būdai.
Diskusijos metu Savižudybių prevencijos biuro vedėjas Marius
Strička aptarė teisinius bei sisteminius pagalbos teikimo aspektus, pristatė
pagrindinius minėtų ministro įsakymų kūrimo tikslus: kad savižudybės grėsmė
būtų atpažįstama ir žmonės nukreipiami pagalbos; kad pirminė pagalba būtų suteikiama
per 12 valandų; kad būtų teikiama tęstinė pagalba. Respublikinės Vilniaus
psichiatrijos ligoninės Psichologinio konsultavimo ir psichoterapijos skyriaus
l. e. p. vedėja Ieva Vaskelienė pristatė pagalbos teikimo psichiatrijos
stacionare patirtį bei išskyrė įsakymų teigiamas pasekmes: visi specialistai
buvo priversti peržiūrėti savo nuostatas, susijusias su pagalbos teikimu
savižudybės grėsmę patiriantiems asmenims, klientas suvokiamas kaip partneris,
su kuriuo ieškoma kontakto, einama į dialogą. Vilkaviškio PSPC psichikos
sveikatos skyriaus medicinos psichologė Edita Žilienė pristatė pagalbos teikimo
ambulatorinėje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje patirtį: kol kas ambulatorinėje
grandyje pagalbos teikimas savižudybės krizę išgyvenantiems asmenims vyksta nepakankama
apimtimi. Tuo tarpu Laura Digrytė, teikianti specialisto paslaugas Kauno miesto
savivaldybės Visuomenės sveikatos biure ir dalyvaujanti Lietuvos mokslo tarybos
remiamame projekte „Psichosocialiniai savižudybių rizikos veiksniai ir pagalbos
prieinamumas“, pasidalino apie Kaune įdiegtą ir koordinuojamą savižudybių
prevencijos modelį bei Lietuvos sveikatos mokslų universiteto darbuotojų komandos
atliekamą tyrimą apie nusižudžiusiųjų artimųjų patirtis bei pagalbos
prieinamumą. Į diskusiją aktyviai įsitraukė praktinį ir mokslinį darbą
savižudybių prevencijoje dirbantys psichologai: dalinosi savo darbo su
savižudybės krizę išgyvenančiais asmenimis patirtimis, stebimomis problemomis
įstaigų, savivaldybių, valstybės lygmeniu bei pasiūlymais, kaip būtų galima pagerinti
pagalbos teikimą savižudybės krizės atveju.
Iškelta problema, kad prieš ministro pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimą, du trečdaliai
savivaldybių jau turėjo savižudybių prevencijos algoritmus, o priėmus įsakymą,
iškilo iššūkis sujungti esamas tvarkas su naujai priimtąja.
Antra problema, kad šiuo metu savižudybių prevencijos
kontrolė palikta savivaldai. Yra gerų pavyzdžių, kai įstaigų vadovai,
suprantantys savižudybių prevencijos svarbą, iš vidinių įstaigos resursų skiria
lėšų papildomiems medicinos psichologų etatams. Vis tik jeigu konkrečiai
savivaldybei pavaldžios asmens sveikatos priežiūros įstaigos vadovas neteikia
pirmenybės psichikos sveikatai ir neskiria šiai sričiai reikiamų lėšų, savižudybių
prevencijos situacija savivaldybėje negerėja. Yra dideli pagalbos teikimo netolygumai
tiek įstaigų lygmeniu, tiek savivaldybių lygmeniu, tiek pagal tai, kokie
savižudybių intervencijos metodai įdiegti, tiek pagal tai, kiek realiai žmonėms
prieinama specialistų pagalba (pvz., pastebėta, kad Vilniuje įdiegta daug
savižudybių intervencijos metodų, tačiau yra mažas paslaugų prieinamumas, tuo
tarpu Kaune įdiegta mažai metodų, tačiau yra didelis paslaugų prieinamumas,
psichikos sveikatos centruose įdarbinti atvejo vadybininkai, paskelbti jų
telefonų numeriai). Šiai problemai spręsti reiktų valstybinės savižudybių
prevencijos strategijos ir valstybinės kontrolės. Iškelta mintis, kad galimai
2018 m. metų pabaigoje įkurtas Sveikatos apsaugos ministerijos Psichikos
sveikatos skyrius galėtų tapti valstybinę savižudybių prevencijos strategiją kuriančia
ir strategijos įgyvendinimą kontroliuojančia institucija.
Trečia problema, kad ne visose savivaldybėse yra realiai
prieinama medicinos psichologų pagalba. Nors ministro įsakymu yra nustatyta,
kad psichikos sveikatos centruose psichikos sveikatos specialistų komanda turi
dirbti kiekvieną darbo dieną, tačiau šio įsakymo ne visos įstaigos laikosi.
Pasiūlyta, kad būtų viešai skelbiami psichikos sveikatos centrų specialistų
darbo laikai ir tokiu atveju būtų žinoma reali psichologinės pagalbos prieinamumo
situacija kiekvienoje savivaldybėje.
Ketvirta problema, kad nėra pakankamai apmokytų specialistų
teikti pagalbą. Atsakydamas M. Strička pristatė informaciją apie specialistų
mokymus: 2018 m. buvo apmokyta 200 specialistų atlikti savižudybės rizikos
vertinimą, 2019 m. planuojama apmokyti dar 200 specialistų bei planuojama, kad
kiekvienas asmens sveikatos priežiūros įstaigos specialistas būtų apmokytas
atlikti savižudybės rizikos vertinimą. Taip pat 2019 m. planuojami mokymai 400
atvejų vadybininkų, mokymai greitosios medicinos pagalbos darbuotojams,
pirmosios emocinės pagalbos mokymai savivaldybėse.
Penkta – iškelta finansavimo problema. Savižudybės grėsmės
įvertinimas užtrunka 1,5 val., o už šį darbą numatytas neadekvačiai mažas
įkainis, nepadengiantis specialisto darbo sąnaudų. Taip pat nenumatyta lėšų specializuotai psichologinei
pagalbai, nustačius savižudybės riziką. Iškeltas klausimas, ar bus didinami
žmogiškieji resursai psichikos sveikatos centruose. Atsakyta, kad po truputį
yra mažinamos specialistų komandos aptarnaujamos teritorijos, šiuo metu vienas
medicinos psichologas aptarnauja 17‘000 gyventojų. Vis tik pastebėta, kad aptarnaujamos
teritorijos mažinimas finansavimo problemos neišspręs ir reikia numatyti
specializuotos pagalbos – savižudybės intervencijos – teikimo tvarką bei
atskirą apmokėjimą. Reiktų valstybiniu lygmeniu apibrėžti, kad nustačius
savižudybės grėsmę, turi būti teikiama psichologinė pagalba, kokia ta pagalba
turi būti, numatytas savižudybės intervencijų valandų skaičius ir adekvatus
apmokėjimas. Svarbu atskirti psichikos sutrikimų gydymą nuo savižudybės
prevencijos: negydoma nuo savižudybės – gydomi psichikos sutrikimai. Iškelta
mintis įtraukti psichologus į sprendimų priėmimą dėl pagalbos savižudybės
riziką turintiems asmenims. Tam, kad medicinos psichologai galėtų teikti
pagalbą savarankiškai ir jų paslaugas būtų apmokamos ligonių kasų, reikia įvesti
medicinos psichologų licencijavimą ir jų paslaugų draudimą.
Šešta – paslaugų tęstinumo problema. Kai kurios savižudybių
prevencijos paslaugos dabar teikiamos pagal projektus; nežinia, ar pasibaigus
projektiniam finansavimui paslaugų tęstinumas bus išlaikytas.
|
|
LPS renginiai |
|
|
|
|
|
|
|
|